Експериментальна педагогіка – це покликання талановитих і небайдужих, тих, хто має крила. Їх треба берегти й шанувати. Саме вони разом із дітьми ведуть нас у майбутнє.
Б. Жебровський
12 травня 2016 року відділом дошкільного розвитку Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти» у Київському міському Будинку вчителя було організовано Всеукраїнський науково-практичний семінар за темою «Створення умов для формування світогляду дошкільників засобами художнього слова» за програмою дослідно-експериментальної діяльності всеукраїнського рівня «Формування світогляду дошкільників засобами художнього слова в інтегрованому освітньому просторі дошкільного навчального закладу» (науковий керівник – Наталія Василівна Гавриш, доктор педагогічних наук, професор, завідувач кафедри дошкільної освіти Педагогічного інституту Київського університету імені Бориса Грінченка).
Учасниками семінару стали методисти з дошкільної освіти, завідувачі кафедр/кабінетів, лабораторій/центрів дошкільної освіти інститутів післядипломної педагогічної освіти з 23 регіонів України, а також викладачі Київського університету імені Бориса Грінченка та представники видавництва «МЦФЕР – Україна».
Відкриваючи семінар, начальник відділу дошкільного розвитку Інституту модернізації змісту освіти, координатор проекту від Міністерства освіти і науки України Олена Вікторівна Низковська нагадала присутнім основні завдання й терміни експерименту, його очікувані результати.
Далі досвідом та проміжними результатами третього (формувального) етапу дослідно-експериментальної роботи, через різні форми інтерактивної взаємодії з учасниками семінару, поділилися безпосередні виконавці – модератори семінару: Кіндрат Інна Ростиславівна – вихователь-методист НВК № 1 м. Рівного, канд. пед. наук; Безсонова Ольга Костянтинівна – завідувач і Дудинська Лариса Володимирівна – вихователь-методист ДНЗ № 67 м. Краматорська Донецької області; Плосконна Марина Володимирівна – завідувач та Макарова Надія Геннадіївна – вихователь ДНЗ № 47 м. Краматорська Донецької області; Ліба Тетяна Андріївна – завідувач ДНЗ № 23 м. Мукачевого Закарпатської області та Біла Ірина Миколаївна – доктор псих. наук, професор Київського університету імені Бориса Грінченка.
Учасники семінару в підгрупах відпрацьовували планування інтегрованих занять на основі чи з використанням літературного твору. Теорію формування світогляду дошкільників було розкрито під час педагогічної дискусії у форматі «акваріуму». Майстер-класи презентували основні позиції педагогічних технологій, вироблених у ході експерименту: літературні проекти та квести, соціо-ігрове проектування за літературними текстами та ін. Також було презентовано оригінальні ігрові, дидактичні посібники та новинки методичної літератури за результатами експериментальної діяльності. Макаренко Світлана Іванівна, проректор з науково-методичної роботи Донецького облІППО, канд. пед. наук, розкрила технологію організації науково-методичного супроводу дослідно-експериментальної роботи у регіоні.
Під час підсумкової педагогічної рефлексії присутні визначили ключові смисли продемонстрованих експериментальних наробок і перспективи їх запровадження у широку практику дошкільної освіти.
Експеримент триває. Та вже зараз він є потужним механізмом упровадження нового в навчальну, педагогічну, методичну й управлінську діяльність дошкільних навчальних закладів області. Вже сьогодні доробки експерименту апробують й упроваджують окремі педагоги та педагогічні колективи м. Краматорська; учасники обласної Школи новаторства керівних, методичних і педагогічних працівників дошкільної освіти; обласної Школи-лабораторії; обласної Авторської творчої майстерні з проблеми «Волонтерська діяльність у ДНЗ як засіб громадянського виховання старших дошкільників» (майстер – Безсонова О.К.).
Щира подяка особисто Наталії Василівні Гавриш та учасникам базових експериментальних ДНЗ за актуальну, цікаву й високорезультативну роботу! Також дякуємо управлінню освіти та методичному кабінету управління освіти Краматорської міської ради за активну підтримку педагогічних інновацій та сприяння здійсненню дослідно-експериментальної діяльності у дошкільних навчальних закладах міста. |